Vedle podstatných finančních informací nezapomněl zmínit, že iPhone XR, iPhone Xs and iPhone Xs Max jsou, bez jakýchkoli pochyb, nejlepší iPhony, který kdy společnost Apple vyrobila. S tím samozřejmě souhlasím, jsou to opravdu technologické i designové skvosty a velmi dobře navazují na zvolenou obchodní strategii. Cílová skupina zákazníků Apple je jednoduše jiná než cílová skupina výrobců využívajících systém android. Je to podobné jako v případu automobilek BMW nebo Mercedes – všichni vědí, že když si takové auto koupí, kupují si precizně vyrobený stroj s nejmodernější technologií, kde se přemýšlelo nad každým detailem a tvořilo se tak, aby každé tlačítko, každá páčka byla průměrným uživatelem obsluhována zcela intuitivně. BMW nikdy nebude (a ani nemá tu ambici být) ve výběrovém řízení na vozový park každé menší firmy a soupeřit s Hyundai, Ford nebo Volkswagen v počtu prodaných vozů ve všech zákaznických segmentech.
Apple v září minulého roku představil ultramoderní a poměrně drahé tři typy telefonů a očekával jako vždy silný vánoční trh podpořený vytrvale rostoucí koupěschopností lidí prakticky na všech trzích světa. Bylo to hodně riskantní rozhodnutí a zcela jistě je to hlavní důvod stávajícího poklesu tržeb. Je to podobné, jako by BMW přišlo na trh s novým sedanem řady 7, představilo by ultramoderní SUV X7 a zpestřilo by nabídku například povedeným combi rovněž jenom v 7-mičkové řadě. Cena těchto vozů je samozřejmě nastavena hodně vysoko, zcela jistě firmě přináší vysokou přidanou hodnotu, ale jen těžko docílíte toho, aby tyto produkty na trhu lákaly nové zákazníky v řádu jednotek nebo nižších desítek procent. Prostě s tímto omezeným produktovým mixem by nebylo možné dosahovat signifikantního růstu.
Je tady ale ještě jeden, velmi nebezpečný vedlejší efekt omezení nabídky produktů. BMW podobně jako Apple míří svými výrobky do střední a vyšší třídy a jejich produkty vytváří (ať už záměrně nebo nevědomě) jistý sociálně-módní směr, jakousi komunitu osob, které se za členství v této skupině nestydí, ale ostatní skupiny se vůči nim dost významně vymezují. Neplatí to doslova, ale řekněme, že Apple oslovuje „horních deset tisíc“. Pokud přijdete s nabídkou, kterou oslovujete jen „tisíc z horních deseti tisíc“, nejen že ještě více polarizujete jednotlivé tábory, ale svým zákazníkům dáváte signál, že vlastnit top produkty vaší oblíbené značky vyžaduje platit mnohem vyšší prémii a velká část zákazníků udělá přirozené rozhodnutí. Odloží updrage svého telefonu, budou delší dobu využívat starší model, nebo se (v horším případě) hned začnou zajímat o alternativu.
Apple má v tomto ohledu jednu podstatnou výhodu, která se ale může změnit v hodně velký trabl. Vedle svých hardwarových produktů vybudoval silný ekosystém na platformě IOS. A právě v přidružených službách, jakými jsou Appstore na nákup aplikací, iCloud na sdílení dat, ve streamování hudby a videa, v globálním platebním systému ApplePay se ukrývá nejen nekonečné množství pravidelně se opakujících výnosů, ale zcela jistě technologická budoucnost. Pokud svým zákazníkům nedá dostatečnou podporu ve formě dostupných iPhone, začne přirozeně ztrácet uživatele aplikací a servisních služeb a pracně budovaný globální systém bude strádat. Pokud nenabídne trhu smysluplný přístroj, násobně ztratí v generaci mladých lidí a dětí, které budou zcela logicky hledat aplikace a online hry jinde, hudbu a videa streamovat v konkurenčních aplikacích a v budoucnu bude muset vynaložit ohromný balík marketingových peněz, aby je získal zpět na svou stranu.
Když zemřel Steve Jobs, drtivá většina trhu byla skeptická k budoucnosti společnosti Apple, protože firma ztratila svůj zdroj myšlenek a strategického lídra. S odstupem několika let je ale vidět, že výběr Tima Cooka byl fantastickým krokem, je to typ nevěřitelně schopného top managera, který dovedl skvěle fungující společnost posunout ještě o krok dál. Experiment s uvedením výborných, ale drahých telefonů, jak se zdá, nevyšel. Možná managementu společnosti ukázal, kde jsou hranice sensitivity jejich zákazníků a je potřeba se z toho poučit. Z mého pohledu přichází ten správný čas pro uvedení iPhonu XSE :).
Obecně jsem stále velmi pozitivní jak k celému americkému trhu, tak ke společnosti Apple. V portfoliu mám akcie této společnosti už více než 7 let, v posledních týdnech jsem další dokupoval a radil jsem to i všem svým kamarádům – investorům. Apple (a je to tak správně) bude dál držet svou obchodní strategii, bude si udržovat image luxusní, technologicky precizní značky a bude sázet na rozvoj technologických služeb, které i nadále budou přístupné jen pro uživatele IOS. V blízké budoucnosti (ideálně září 2019) uvede na trh přiměřeně technologicky vyspělý, ale levnější iPhone. Ten přece nemusí nutně znamenat akceleraci kvartálního zisku, ale bude mít za cíl přivést společnosti zákazníky, kteří budou zárukou budoucích zisků z poskytovaných služeb. V průběhu dvou kvartálů po uvedení takového iPhonu (což by znamenalo leden 2020) jsou dle mého názoru akcie Apple zpět nad hranicí 200 dolarů.